Konspekt lekcji przeznaczony dla uczniów klas IV. Atrakcyjnym elementem tej lekcji jest wybór ucznia na rycerza w drodze zawodów sprawnościowych oraz sam akt pasowania (drama)
Temat: Pasowanie na rycerza klas IV.
Cele operacyjne:
uczeń zna: - pojęcia: honor, lojalność, paź, giermek, turniej, stawać w szranki, - wygląd i uzbrojenie średniowiecznego rycerza, - przebieg pasowania na rycerza, - cechy charakteru, jakie powinien mieć rycerz, - postać Zawiszy Czarnego.
uczeń potrafi:
- posługiwać się nowo poznanymi pojęciami,
- opowiedzieć, jak wyglądało pasowanie na rycerza,
- opisać jego wygląd oraz uzbrojenie,
- dokonać prostych porównań i odniesień,
- wyrażać swoje opinie,
- umiejscowić osoby i zdarzenia w czasie i przestrzeni.
Metody: podająca, zawody sportowe, drama, praca z podręcznikiem.
Środki dydaktyczne: podręcznik, oś czasu, ilustracje, zeszyt ćwiczeń.
Typ lekcji: Wprowadzenie nowego materiału.
Czas zajęć: 2 godz. lekcyjne
Tok lekcji: 1. Powitanie. 2. Wprowadzenie i nawiązanie do tematu. 3. Zawody sportowe - TURNIRJ - mające na celu wyłonienie pierwszego rycerza klasy czwartej.
krótki bieg - sprawność oraz szybkość rzut woreczkami do kosza - celność łechtanie pod pachami - wytrzymałość na tortury odpowiedzi na kilka pytań z historii - lojalność wobec króla pokłon z zaproszeniem do tańca koleżanki - odwaga oraz dworność wobec kobiet
Uczeń, który wygra turniej zostaje rycerzem klasy czwartej, wybiera damę serca spośród koleżanek w klasie. Na następną godzinę lekcyjną przygotowuje z nauczycielem scenkę pasowania na rycerza (drama), a dama serca chusteczkę ze swoimi inicjałami.
4. Pasowanie na rycerza. 5. Rycerz klasy czwartej otrzymuje dyplom pamiątkowy z nadanym mu herbem oraz chusteczkę od damy serca.
6. Wspólne uzupełnienie ćwiczeń, podsumowanie tematu.
Opracowała: Ewa Milewicz |